onsdag 22. februar 2012

Snart ett kapittel over


I morgen er det siste dag i Urban sound studio....(på en stund)

Veldig rart med tanke på at det snart er 1,5 år siden jeg begynte å spille inn Demon Heartache. 2010 oktober for å være nøyaktig. Det hele begynte med at jeg traff Thomas Wang på en felles festival vi spilte på som het El:reservado for to år siden. Han kom bort og gav fra seg ett visitkort, og jeg ble nyskjerrig som alltid:)

Tenkte jeg ville skrive litt kort om hva sangene handler om og litt sånn. For de som har interesse av slikt:) Ihvertfall for de nyskjerrige. Så skal jeg rangere sangene sånn at de er kronologisk skrevet i forhold til tidsepoker jeg har vært gjennom på albumet. Siden jeg tenker på musikken min som en form for dagbok.

Konkrete planer får du vite etterhvert visst du følger med. Kan også skyte inn litt snik reklame om at vi spiller på Gamla i Oslo lørdag 25 februar. Se her

Demon Heartache
Platen er dedikert til min familie som har i gjennom mange år gjort meg til den jeg er i dag. Mine valg og mine feil vil for alltid være mine.

I¨m Fake : Mye av denne platen er skrevet med inspirasjon fra bakfyll og dumme ting jeg har gjort. Etter mange turneer med alkohol som betaling(ja, det er slutt på det:). Så la jeg meg frivilling inn på avrusning etter en tre ukers turne i Irland, pluss ei uke på Hove. Så var det nok! Denne sangen skrev jeg mens jeg satt inne, og følte meg temmelig dum for det jeg hadde gjort.

Buzride: Hmm, denne avrusningen g
år litt igjen her. En av de folkene jeg traff inne på avdelingen i Kristiansand så jeg på bussen ca 5 mnd senere. Og da jeg følte at jeg var ferdig med den epoken så ble jeg satt fryst fast i setet mitt og bare stirre. Sangen
begynner med, "I saw my self on the bus today" for å forklare litt bedre hva den går ut på.

King: På mange av konsertene som folk har vært på så har det vært litt forskjellige ting som har blitt sagt om sangen. Noen tror jeg er arrogant, andre tror jeg er konge:) Men, i all hovedsak så handler sangen om mitt tilbakeblikk på ungdomstiden min. Hvor jeg alltid har vært en aktiv bekjemper av rettferdighet blant svake mennesker. Noe jeg har opplevd på nært hold ved å jobbe i Klar magasinet. Med rusmisbrukere o.l. Visst du vil lese tekstene, så finner du noen av de på www.depuimusic.com.
Destined to Fly: Som arbeidsledig så kan livet av og til være veldig tungt og kjipt. Og denne sangen handler om å se fremover. Fordi en vakker dag for lenge siden
når jeg satt på Evje, så fikk jeg ett brev i postkassa om at jeg hadde fått jobb på Agder Musikk i Vennesla. Det var rett og slett oppturen min mens jeg bodde på Evje:)

When She Comes: Dette var en av sangene jeg skrev mens jeg var på Evje. Jeg var rett og slett litt i tvil om jeg noen gang kom til å få meg dam
e:P I hvertfall om jeg skulle takle å være i ett forhold. Det visste seg en liten tid etter at jeg traff ei kjempenydelig jente som noen kanskje har hørt om ved navn Polly. Desverre så ble vi aldri gift, men jeg kan med handa på hjertet si at hun var en helt fantastisk jente å være sammen med det ene året det varte:)

Rearranged: Ja, alkohol igjen! Denne handler om mitt første møte med Rena. Som var fadderuka, med fem dager med
fyll på rad. Her sovna jeg i en park mens det snødde, traff noen gale folk. Pulte det første og beste jeg fant, og dermed gikk resten til helvete. En typisk fyllehistorie rett og slett!

Demon Heartache: Eneste sangen på plata jeg ikke har skrevet helt selv. Denne sangen har jeg faktisk fått lov til å bruke av Kurt Laursen. Orginalen er LA
NGT ifra det jeg har mekka:)
Den handler om at man går på trynet her og der med kjærlighet. Jeg syntes den var veldig kul, og derfor ble den med:) Her er orginalen: Youtube.

(Thomas Wang, produsent)
Baby Jane: Denne sangen handler om hvor skummelt Farsund er om natta.... Meg og min far skulle reise til Farsund for å spille som oppvarming for Lady Moscow. Som ble en veldig vrien tur å finne fram til. Vi kjørte over alle bauer og kanter, og endte opp med å kjøre langt inn i en Åker hvor det var masse tåke og ikke ett eneste mennesk
e på mils avstand. Og ikke minst så handler sangen om hvor forbaska skumle fulle farsundinger er:P hehe. Spillejobben resulterte faktisk i at jeg ble godt kjent med folkene i Lady, og noen av de har også vært med på innspillingen:)

Manhood: Hva er verre enn å være tøffelhelt? En mann uten baller?
(sangen begynte med at Polly ville ha meg til å se på Bambi, som jeg er stor mostander av!) En av de ting jeg forkjemper i dag er at menn skal være menn, og ikke motsatt. Sorry trannys....

Suzie: Denne sangen handler om ei jente jeg aldri turte å si til at jeg var forelsket i. Litt klisje, men det er godt å få sånne ting ut:) Den har jeg forsovidt ikke spilt for noen enda. Så jeg gleder og gruer meg til å høre tilbakemeldingen:)


Her er musikerene jeg har hatt med meg på albumet. Disse har inspirert masse med det jeg lager og kan idag. Det går ikke ann å takke dere nok for bidraget dere har gjort!


1 kommentar:

  1. Bent Ivar! King er en av de vakreste og tøffeste låter jeg hørte i 2011- betydde alt og mer til her i huset i en kanon vanskelig tid! Du undervurderer din betydning her :)
    Siv1

    SvarSlett