søndag 9. mai 2010

Turen til Røvær

Blogg om turen til Røvær

Turen startet klokken 7.30 etter litt for mange øl i Kristiansand dagen før.
Jeg hadde vært på vorsj hos Karoline, som jeg har et lite øye til for tiden. Sammen med Johnny og Birgitta. Som

satt sine preg da jeg våknet.
Magen var urolig, og formen var ikke helt på topp når man vet at reisen er sammenhengende 10 timer.
Men man skal ikke glemme at en reise til et så fjernt og ukjent område som Røvær, er et
privilegium noen opplever. Noe jeg til slutt gjort meg fortjent til. Så heldig som jeg er å få opplevd.
Gjennom Great Moment artist utvikling, hadde Martin RInde hørt rykter om at jeg hadde satte spor i Stavanger

distriktet. Og Norges omegn.
Dette er jo for meg en veldig stor seier for meg, å høre at jeg har blitt lagt merke til i Stavanger. Etter
mange års plagsom markedsføring land og strand.

Tilbake til turen vi hadde. Jeg var fremme i Stavanger klokken 11.00, nøyaktig. På togreisen hadde jeg ringt
en av de få bekjente jeg hadde i nærområdet. Siden Martin ikke skulle møte meg før om to timer.
Daniel Engen, som jeg kjente via produksjons-selskapet hans. (Daniel Engen Productions). De trykker opp cd, merchs

og diverse. Jeg har også begynt å selge cd opptrykk for han på fritiden. En jobb som er provisjons basert, enkel og

morsom, intill videre:) Litt face2face salg, og litt Facebook er ikke vanskelig å håndtere.
Mitt inntrykk av Daniel var absolutt positivt. En som var målrettet, høflig og hadde en tøff tone.
På kontoret traff også klesdesigneren hans "Helge" som hadde våknet på kontoret. Virkelig en hyggelig fyr som ikke

var noe annet enn kul:)
Daneil viste meg noen av coverene han hadde laget for andre artister. Resultatene var veldig gode, og jeg gleder

meg til å selge de videre til andre som trenger opptrykk.

Når vi var ferdig hos Daniel, så kjørte han meg tilbake til sentrum. Heldigvis for min del, så var det Mai-Jazz

dagene i Stavanger akkurat nå. Da er det ekstra fint å ta seg en kaffe i sentrum, mens mann hører all den flotte

gleden av musikk rundt seg. Av de jeg storbanda jeg hørte, så imponerte Frelsesarmeen KRAFTIG! De hadde et utrolig

fint lydbilde, stødig timing og utstrålig. En sjelden glede fra min side.

Nå var klokken nesten to, og jeg skulle treffe Martin og Christian på togstasjonen. Førsteinntrykket var veldig bra

i forhold til hva jeg forventet etter telefoner og mailer. Vi hilste, og kasta bag og gitar i bagasjerommet og

kjørte. De første timene forsvant så fort på grunn av min kjeft som aldri tier still, når jeg treffer musikere fra

andre byer. Jeg spør, graver og blir nesten pågående til tider tror jeg:P Filosofien min er ganske enkel på det

området. Spør en gang for mye, enn for lite!

Ca en time unna var første ferge vi skulle ta i retning Haugesund. Vi klarte å ankomme fergen nøyaktig idet den

reiste. Men heldigvis så gikk båtene hver halvtime.
Etter vi hadde kjørt ca en til timer fra fergen, så ankom vi Haugesund kai, hvor vi skulle ta båt fra kaien til

Røvær. Noen opplevelser kan man bare ikke glemme i livet, og dette var en av dem. Båten som begynte sin ferd rolig,

kom etterhvert til å bli en helt sinnsyk berg og dalbane. Hvor den bokstavligtalt hoppa på vannet. Som jeg skrev

innledningsvis så var ikke magen helt i form, så jeg kjente godt at jeg kunne klart meg fint med helikopter

istedenfor båt.

Men da vi kom frem til Røvær, så tok Janniche Kristengård oss varmt imot, og forklarte hvor vi skulle legge fra oss

bagasjen og gitarene. Vi fikk overnatte i Sjøhuset, som lå tett i tett med havna. Det som overasket meg mest med

Røvær var den annerkjente Nordavinden. I sør-norge opplever man ikke lignende i det helletatt! Jeg holdt

bokstavligtalt på å bli kastet utenfor broren vi måtte over. Du trenge storm fyrstikker for å tenne deg en røyk

visst du trenger det.

Da vi kom til the final destenation, så fikk vi bestilt en pils, og satt opp alt av utstyr vi trengte.
Det var annkommet en videregående skoleklasse som skulle på ekspedisjon samme dag. De spiste mat mens vi hadde

lydprøve. Jeg ble litt smånervøs av alle ungdomene, så jeg kutta lydskjekken for min egen del. Martin og Christian

tok to sanger, og de unge jublet:) De hadde tydligvis gjort et godt inntrykk på gjengen.

Når det var ferdig så fikk vi litt tid til å hilse på lydmannen og folkene på huset sammen med en kald tuborg i

sola. For dere som ikke har vært på Røvær, så anbefaler jeg dere å ta en tur dit! De har ca 114 innbyggere, de

kjører ikke bil der ute. Og de har et utrolig sterkt sammhold i samfunnet. De har en historie om hvorfor det var så

mange jenter på øya også. Denne ble fortalt da jeg var litt bedugget, så ta den med en klype salt.

En dame for lenge siden døde ute på sjøen. Fleste parten av mannfolka på Røvær var fiskere på den tiden. Og de

hadde bestemt seg for å begrave damen som døde, på havet. Samme dag de alle mennene skulle ta med seg damen på

sjøen, var det en stor storm ute. Som førte til at mannskapet gikk under. Og da sies det at nesten 62 barn ble

farsløse, og flere koner ble enker. Siden den gang og frem til idag, har innbyggertallet vokst til ca 114

innbyggere som jeg skrev istad.

Konserten.
¨Planen er jo alltid å begynne på slaget:) Vel, i enkelte tilfeller, så går ikke det.
PÅ Røvær er det ikke så mange folk som bor, og noen av de som er fastboende er ofte på ferie i helgene, eller i

Haugesund som er nabobyen. Når klokken var 21.00, så var det ca like mange folk i baren som det var i salen.
Vi fant ut at det var like greit å vente noen minutter. Så etter å ha pratet med Fredrik(lydmannen) om historie og

diverse, så begynte jeg å spille. Da hadde det kommet tre gjester til :)
Jeg hadde øvd inn veldig mange nye sanger til denne kvelden, som ble litt surrete for meg. Ikke bare det at jeg

glemte tekstene, så klarte jeg også å presantere en sang som jeg ikke spilte! Før to låter etterpå.
Jeg fikk ihvertfall med meg at salen plutselig var blitt litt mer folksomt, og at de satt å lyttet som gale.
Dvs, ingen pratet!! Ahhhhh....Det er kanskje det skumleste jeg vet når jeg spiller.
Men innehaveren (Janniche, som forresten er ei herlig dame:)sa at det er et godt tegn, på at publiküm liker det de

hører. Da ble ting selvsagt litt annderledes:)

Martin og Christian gjorde en kjempe fremføring av sine sanger! Du kan merke at de er veldig rutinerte, og bruker

hverandre så godt de kan. Utfyllende og proffesjonelt!

Etter konserten traff vi litt folk, og tok to øl før vi gikk tilbake til Sjøhuset.
Kvelden var ferdig for vår del, og vi ble invitert til å komme igjen ved en annen annledning.
Jeg ble tilbydt å komme tilbake til Røvær for å holde bandkurs av Janniche. Noe jeg gleder meg masse til:)

Konkluksjon av turen.
Røvær er et idyllisk sted som alle burde få sett! MArtin og Christian er også¨veldig flinke, ikke minst mye mere

seriøse enn musikere jeg vet om. All ære til Great Moment og de som gjorde dagen igår unik!

Tusen takk for meg:)

Mvh Bent Ivar

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar