onsdag 11. september 2013

Ingrid Olava svever mellom to planeter


Ok. Jeg gir meg!

Ingrid Olava klarte nok en gang å dra meg inn i hennes verden, fylt av synther, suggererende tekster fylt av koring og mystikk. Hun drar deg inn i spørsmålsland - som suger deg tilbake i løpet av 44 korte minutt.

Det sies i presseskrivet at hun har skrevet dette albumet via en reise fra 2011 og 2012 – gjennom Berlin, LA og Stockholm. Noen ”plasser” i albumet får man også denne feelingen. Der det kan skårte litt på den røde tråden i albumet – i og med at det valser litt mellom elektronika, kassegitar pop og forvrengte pianoeffekter. (fy!) Så måtte det to gjennomlyttinger før jeg virkelig forstod greia.
Noe av det jeg liker aller best i låtene er koringene til Olava hvor hun er seg selv som danser mellom to personligheter. Den ene litt mystisk og den andre hjerteskjærende, forlatt og som minner deg litt om den supersøte Chloe Grace Moretz uten kostyme i Kick Ass filmen. Men bare vent til hun blir ”hit-girl”! Litt samme feeling?

Mine topp låter i albumet er uten tvil Dark-Eyed December som gjenspeiler den gode gamle rolige Olava. Som gjorde fikk meg til å bli avstandsforelsket i denne piken rundt 2009 på Kick i Kristiansand.
Nr to er sangen ”Black Box” som garantert kommer til å gi publikum dansenykker på konserter. Oppbyggingen fra start til refreng er det som tenner.


Her er forresten Ingrid Olava sin turnéliste hvis det lar seg friste

Fredag 20. september     Horten Stallen
Lørdag 21. september    Oslo Rockefeller
Fredag 27. september     Grimstad Bluebox
Lørdag 28. september    Tønsberg Total
Onsdag 2. oktober           Kristiansand Kick Scene
Torsdag 3. oktober          Haugesund Festiviteten
Fredag 4. oktober            Stavanger Folken
Lørdag 5. oktober            Bergen USF-Sardinen
Onsdag 9. oktober           Drammen Union Scene
Torsdag 10.okt                  Tromsø Driv
Fredag 11.okt                    Bodø Sinus
Lørdag 12.okt                     Stavern Det Gule Galleri
Onsdag 16.okt                   Ullensaker Herredshuset
Torsdag 17.okt                  Lillehammer Kulturhuset Banken
Fredag 18.okt                    Trondheim Byscenen
Lørdag 19.okt                     Askim Kulturhus

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar