lørdag 29. mars 2014

Hva er feil med damer i musikkbransjen?

Jævla musikkbransje!


Hørt om det før?
Hver gang jeg hører eller ser aviser(som jeg aldri leser ellers), skriver om at Norske jenter må komme seg ut i musikkens verden, så får jeg litt skyldfølelse. Noen som gjør det samme?
Denne posten er ihvertfall en respons på Hanne Sørvåg sitt innlegg på Kjentfolk.

Som noen her inne vet så driver jeg ett Indie-label som heter Ghost Town Artist i Oslo, og via min partner in crime, Geir Wick på Evje. En av mine nøkkelroller i dette selskapet gjøres på bakgrunn av dialog med mine artister. Altså i kraft av en A&R stilling.
Da er min oppgave oppfølging, promo, planlegging og tilrettelegging for artisten sin utgivelse.
Jeg har vært så heldig å få bygge opp Ida Stein og å få jobbe med henne. Før og etter MGP.
Hun er en av de "personene" som virkelig står på og som ikke er redd for å gå på tryne.
Det finnes flere jenter jeg har gleden av å jobbe med som Heidi Andresen, Ida Sofie Holmen, Frida Amundsen, Vilde Lie eller Anine Stang. I love those workingclass girls! 

Her ligger det ofte en del ting som jenter må lære seg. Å tørre! Det gjelder for begge kjønn for F!!
Jeg tør ikke kalle meg noen stor musiker på noen måte, men jeg har satset tid, penger, venner og mitt rykte for at jeg skal gjøre dette 110%. Og jeg kjenner meg veldig fornøyd de gangene jeg har gjennomført turneer i utlandet og spilt på scener med over 6000 mennesker.
 Bør det være noe annerledes for jenter?

Jeg gjør det enkelt.

Her er 11 tips til hva damer kan gjøre annderledes

1. Tør å feile!
2. Lag en bra sang før du tar av deg BH'n
3. Prøv å forstå hvordan andre lykkes. Spørsmål krever svar
4. Legg fra deg tanken om at du lykkes det første året. Dersom du gjør det, så bøyer jeg meg i støvet!
5. En del damer klager mer over hvor vanskelig det å slå igjennom istedenfor å faktisk jobbe for det.
6. Lag en plan. Eventuelt send meg en demo på bent@ghosttown.no så kan vi se om vi kan gjøre det sammen.
7. Drit langt i konkurranser som Emeriganza, Battle of the Bands og sånne ting. De gir deg bare ekstra regninger.
8. Sats 100% på musikk dersom du vil leve av det. En jobb i starten kan være lurt, men det gir ikke nok tid til å fokusere på musikk.
9. Jobb, jobb jobb! Book spillejobber HELE TIDEN!
10. Ha en fet stageact(kostyme, scenerekvisita osv). Refererrer til punkt 2. Pass på!
11. Pass på penga!


8 kommentarer:

  1. Jeg håper inderlig dette innlegget bedret din egen selvpåståtte skyldfølelse, så det i hvert fall kom noe godt ut av dette.

    Først, for å svare på spørsmålet ditt: Det er ikke noe galt med kvinner i musikkbransjen. Det er noe galt med visse musikkbransjerepresentanter sine holdninger til kvinner! Neste gang du vil reflektere over dette temaet kan det være greit å starte med å legge fra seg det som virker som et temmelig nedlatende kvinnesyn.

    Hanne Sørvaag skrev bra om at kvinner bør bli mer selvsikre, mens du altså oppsummerer med: "Her er 11 tips til hva damer kan gjøre annderledes"
    - Jeg går altså ut i fra at du med dette mener at kvinner normalt IKKE gjør slik du foreslår.

    1. Tør å feile!
    - Dette er et av dine få gode poenger, og med din publisering av dette innlegget og disse "tipsene" demonstrerer du på en flott måte hvordan det kan gjøres.

    2. Lag en bra sang før du tar av deg BH’n
    - Å antyde at kvinnelige artister/låtskrivere flest kler av seg før de har laget en bra låt er et grovt og virkelighetsfjernt overtramp. Dette utsagnet sier mye om hva slags syn du har på kvinnelige artister i utgangspunktet. Og etter at man har laget en bra låt, skal man DA kaste klærne mener du?

    3. Prøv å forstå hvordan andre lykkes. Spørsmål krever svar
    - Her reduserer du altså kvinnelige artister til en uvitende masse som ikke skjønner noe som helst av hvordan man lykkes?

    4. Legg fra deg tanken om at du lykkes det første året. Dersom du gjør det, så bøyer jeg meg i støvet!
    - Sorteres i bunken «generelle tips til nye artister». Min erfaring er at kvinner ofte er mer realistiske enn menn når det kommer til dette.

    5. En del damer klager mer over hvor vanskelig det å slå igjennom istedenfor å faktisk jobbe for det.
    - Pisspreik. Kvinner jobber like hardt som menn i denne bransjen.

    6. Lag en plan. Eventuelt send meg en demo på bent@ghosttown.no så kan vi se om vi kan gjøre det sammen.
    - Jeg vil anta at ikke veldig mange kvinner vil jobbe med deg etter disse «tipsene».

    7. Drit langt i konkurranser som Emeriganza, Battle of the Bands og sånne ting. De gir deg bare ekstra regninger.
    - ….Eller verdifull erfaring? Envy (Nico & Vinz) startet sin karriere med å vinne Emergenza.

    8. Sats 100% på musikk dersom du vil leve av det. En jobb i starten kan være lurt, men det gir ikke nok tid til å fokusere på musikk.
    - Joda, det kan det fint gjøre. De aller fleste artister, både menn og kvinner har andre jobber i starten.

    9. Jobb, jobb jobb! Book spillejobber HELE TIDEN!
    - Også dette gjør kvinner i like stor grad som menn.

    10. Ha en fet stageact(kostyme, scenerekvisita osv). Refererrer til punkt 2. Pass på!
    - Ja husk nå inderlig på å lage en god låt FØR du kaster BH'n! Men så kan du bare kaste i vei.

    11. Pass på penga!
    - Javel. Sorterer også under "generelt men ikke kjønnsspesifikt tips".

    Anita Halmøy Wisløff

    SvarSlett
  2. Takk for kommentarene og tilbakemeldingene. Litt heftige, men hva kan man forvente.....? Kropp er kropp.

    La meg begynne med å si at jeg er stor fan av jenter i musikkverden. Synd at du ikke tok fram de jeg skrev om. Sånn som Ida, Frida, Anine eller de andre. Hanne har jeg også stor respekt for som låtskriver. Kanskje mer enn en del menn jeg kjenner til. Men det er viktig å hate litt. Så jeg forstår kommentarene dine godt.
    Jeg skal også være så fremover lent å si at jeg jobber med de jeg ser aller mest opp til i bransjen - som er jenter. Siden dette blogginnlegget var stort sett ment mot artister, og ikke folk som jobber med Justin Bieber på sidelinjen. Sånn at vi kan slå fast at jeg ikke prater om bransjeaktørene.
    Jeg beundrer virkelig at så mange bransjeaktører er så dyktige, sånn som deg selv. Som jeg har prøvd å nå ut til tidligere uten hell. Kanskje jeg skulle kasta boxeren før jeg uheldignok sendte en feilmelding til deg på SMS? Jeg blir også drittlei av å se undertøysreklamer for menn.

    Bakgrunnen for problemstillingen sett fra mitt syn, er at kvinnelige artister jeg har møtt opp igjennom årene ikke sjangser nok. Det var lenge før jeg kom inn i industrien som tilhører Oslo.

    Over til kommentarene dine

    1. Tør å feile!
    = Godt at jeg har flere enn ett poeng.

    2. Lag en bra sang før du tar av deg BH’n
    = Pornofilmer og musikkvideoer bør holdes separat på grunn av kunstkvalitet.

    3. Prøv å forstå hvordan andre lykkes. Spørsmål krever svar
    = Til daglig så jobber jeg med flere indie artister som ikke vet sitt eget beste(oi, var jeg kjønnsdiskriminerende igjen nå?) Som også gjelder menn. Er det da selvpåtatt at alle skal være smarte nok til å vite hvordan man lykkes?

    4. Legg fra deg tanken om at du lykkes det første året. Dersom du gjør det, så bøyer jeg meg i støvet!
    = Dette er tatt ifra ett sitat som kom ifra en 18 år gammel jente i Melodi Grand Prix. Trenger ikke nevne navn.

    5. En del damer klager mer over hvor vanskelig det å slå igjennom istedenfor å faktisk jobbe for det.
    = Hvilken del av bransjen snakker du om nå? For hvis det er musikkbransjen som aktør og ikke artist, så er jeg veldig enig med deg.
    Vi har mange dyktige aktører i bransjen. Men nye jenteartister er det mindretall på. La oss ta ansvar!

    6. Lag en plan. Eventuelt send meg en demo på bent@ghosttown.no så kan vi se om vi kan gjøre det sammen.
    = Det er jo synd at majoriteten av de artistene jeg jobber med er kvinner. Kanskje ikke like sure og bitre som det du er nå. Men de er ihvertfall fornøyde med mitt arbeid.

    7. Drit langt i konkurranser som Emeriganza, Battle of the Bands og sånne ting. De gir deg bare ekstra regninger.
    = Godt du hadde et godt poeng du og.
    Verdifull erfaring, eller høre på andre?

    8. Sats 100% på musikk dersom du vil leve av det. En jobb i starten kan være lurt, men det gir ikke nok tid til å fokusere på musikk.

    9. Jobb, jobb jobb! Book spillejobber HELE TIDEN!
    = Her er du ett godt eksempel

    10. Ha en fet stageact(kostyme, scenerekvisita osv). Refererrer til punkt 2. Pass på!
    = http://www.dagbladet.no/2013/01/15/kultur/musikk/sandra_kolstad/musikkvideo/25244249/

    11. Pass på penga!
    = Gjelder fort begge kjønn ja.

    Jeg vil få lov til å takke deg for innsikten du har gitt meg. Du svarer godt og har tydeligvis ett behov for å vise andre hvor mye bitterhet du bærer på.
    Håper alt går bra, Anita? Jeg kan godt kjøpe en kopp med Kaffe Latte når jeg kommer hjem.

    SvarSlett
  3. All honnør til Anita Halmøy Wisløff for et saklig og bra innlegg. Hun har tyngde i bookingbransjen og vet hva hun snakker om. Vil bare si at denne posten her er svært kvinnediskriminerende og det virker mer som forfatteren ønsker å hevde seg selv fremfor å bidra til "debatt" .Har heller aldri hørt om noen av de artistene du representerer så du har tydeligvis en del å lære selv om promotering og utgivelser.
    Håper du tenker deg mer om neste gang du blogger og ønsker deg lykke til videre!

    Tor I

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg fremstod nok temmelig kjepphøy når jeg skrev de 11 punktene. Og tanken var uten tvil å fremprovosere en gruppe mennesker som er svært nærtagene. Jeg er så møkkalei av å høre at damer har det vanskeligere enn menn!
      Men nå har jeg opplevd på godt og vondt at damer i denne bransjen virkelig har en helt annen stil enn hva jeg vanligvis leser om i media.
      Når det kommer til headeren, så måtte jeg kjøre på noe som ble lagt merke til. Den blei kanskje litt klein, men det gikk bra til slutt:)
      Når det kommer til min posisjon opp i alt dette, så har jeg mye å lære.

      Slett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  5. Det virker som Depui er den som er bitter etter innlegget til Anita. Du burde ta det til deg på en konstruktiv måte i stedet for å beskylde henne for bitterhet. Det er ikke farlig å feile så hvis du tør kan du prøve å åpne for muligheten at du ikke har rett her og kanskje bli litt mer bevisst på deg selv. Det er langt ifra vondt ment, men hvis du ikke tar det til deg så blir det du som taper på det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har nok mye å lære her i denne debatten som har kommet opp. Anita er milevis foran meg i bransjen, men jeg trenger ikke stille til rettsak for å ha min meninger om temaet. Grunnen til at jeg svarte tilbake var fordi jeg fikk en viss formaning av at svarene var veldig personbetinget. Selv om de ikke hadde noe med kjønn å gjøre.
      - Bent Ivar

      Slett
  6. Vi er velsignet med svært mange dyktige artister og musikere her i landet, av alle kjønn og i alle former og farger. Alle som har prøvd og klart å etablere en karriere vet at det eneste som fungerer i en tilsynelatende gullkantet men åpenbart oppskrytt bransje, er hardt arbeid og mot, samt en underlig vilje til å ville leve av posesuppe, nudler og varm backstage øl år etter år.
    Derimot virker det som en del har vent seg til en slags myte om at man som artist og kunstner har samme rettigheter og krav på forfremmelse, kjønnskvotering og stabilitet som en som jobber i veivesenet eller i banken din. Slik er det ikke, selv med verdens feiteste kulturtilskuddsordninger.
    Det samme gjelder fotografer, forfattere, designere, koreografer, grafikere, tegnere, idrettsutøvere, komikere, filmskapere, oppfinnere, komponister, gründere, kvinner, menn og alle andre som aller helst vil forfølge drømmen.
    Det er også det som siler klinten fra hveten.
    Alle kunstnerspirer begynte med en drøm om å leve av det de likte å gjøre aller mest, men ikke alle klarer det, eller bør satse livet på det.
    Å være kunsnter eller artist er ingen 9-4 jobb. Det er noe som ofte opptar hvert eneste våkne øyeblikk og kan være en hard affære med mange motbakker.

    Ikke alle er like flinke og ikke alle er like frampå og direkte og ikke alle har like stor tro på seg selv. Av erfaring har det svært lite å gjøre med hvilket kjønn man har, men mer med hva slags personlighet man har og hvor mye medvind eller motgang man får på veien.
    Derimot er det en haug av forskjeller mellom menn og kvinner, som jeg er sjeleglad for eksisterer, og selv om vi gutta kommer til kort på en rekke arenaer, er vi flinkere på andre områder. Sånn er det...

    Er løsningen å oppretta separate Spellemanns- og Spellekvinneprisutdelinger, slik som i idretten?
    Kanskje også separerte hitlister?

    Det er nå også mange andre faktorer som kan bidra til hver enkelt suksess og en snarvei inn i en overfladisk bransje som musikkbransjen er.
    Om det så er flaks, sosiale evner, riktige venner, riktig elsker, rik(tig) pappa, riktig utseende, sjokkfaktor eller x-faktor, så vil det aldri kunne overskygge verdien av genuint talent, øving og erfaring.
    Den beste erfaringen er å øve på å feile.
    Ved å feile vinner man erfaring og feiler man nok burde man enten prøve noe annet, eller bruke den erfaringen man har vunnet til å kjøre på videre, uten å gi opp, uten å syte.

    De som trenger en påminnelse, sjekk ut han her :
    https://www.youtube.com/watch?v=7_HLlZllH_Y

    Skål Bent!

    SvarSlett