mandag 30. august 2010

Musikkbloggen.no skriver om Depui

Depui – Start Healing

Jeg skal ikke skryte på meg mye mailer fra band og artister, men noen ganger i uka plopper det inn mailer fra forskjellige artister som lurer på om de kan få omtale på Musikkbloggen.

Beklageligvis er det meste – vel og merke i mine ører – uinteressant, intetsigende og ekstremt ensforming.

Da er det desto mer befriende når det faktisk dukker opp noe interessant i mailboksen. Slik som det gjorde når jeg fikk mail fra Depui som lurte på om jeg ville høre den nye EPen deres.

Høflig som jeg er så hører jeg på alt (det lille) som blir tilsendt. Og blir stort sett skuffet.

Det skjedd dog ikke denne gangen.

Depui er kanskje litt på siden av den musikksjangeren som omtales oftest her på bloggen, men jeg er en sucker for uttrykksfulle stemmer – og det er akkurat hva vokalist Bent Ivar Depui Tversland leverer.

Greit nok, det hjelper lite med en spennende stemme hvis musikken suger… heldigvis styrer Tversland unna alle fallgruvene på det området. Depui har gode låter, tekster som funker, og bandet er tight som Catwomans skinndress. Depui har blitt omtalt andre steder som litt Tom Waits-lignende, som ikke akkurat er det verste man kan få høre om musikken sin!

Spesielt på tittellåta på denne EPen -sistelåta “Start Healing” er dette veldig tydelig, bass og trommer er det bærende sammen med vokalen, som leveres på Tom Waits’ sedvanlige lidende og uttrykksfulle vis.

Men det er slettes ikke dårligere stilt med de andre låtene på plata. Det blir litt feil å henge seg opp i Tom Waits-referansen, for dette er variert og til tider ganske så unikt. Den første låten, “Here We Go” er på grensen til en fengende poplåt, uten å bli platt og kommersielt. Det er nok egenart til at det fortsatt er interessant. Det er godt produsert, velspilt og tight og hele veien, og med såpass fremtrende basslyd – hvor feil KAN det egentlig bli ?

Låt nr. to, “On The Edge” har mye mer gitartrøkk, og er veldig britisk i lydbildet.

Alt i alt er det en lovende EP, og viser at det bor mye i dette bandet, og at de vil noe med musikken sin – og ikke minst er dette lyd som fungerer også utenfor Norge.

Bandet er aktivt på nett, og jeg ville ikke bli spesielt overrasket hvis vi får høre mer til Tversland og Depui.

EPen kjøper du på bandets MySpace der du også kan høre noen av låtene…


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar