onsdag 11. mai 2011

Forskjell på Norge og Japan. Musikk

Som noen kanskje har fått med seg på facebook profilen til Depui, så skrev jeg idag at jeg reiser til Japan for å spille på en shocase i september. Derfor tenkte jeg det kunne vært gøy med en blogg som handlet litt om musikkmessige forskjeller i de landene som selger mest musikk.

I denne bloggen skal jeg bare fortelle deg kort om hvorfor jeg ikke tror Norge har samme forutsetninger for å lykkes, på høyde med USA, U.k, Tyskland og Japan. Når det gjelder musikkmarkedet.

Innledning i tallene
For det første, så er vi ikke mer enn ca 5 millioner mennesker som bor her nå. Og i følge statistikker tatt ifra RIAJ YEARBOOK 2010. Så selger ikke Norge mer enn 8,2 millioner enheter av musikk cd'er dette året. Visst du sammenligner tallene med USA, som har ett folketall på 303 millioner mennesker(sikkert flere nå), pluss at de ikke har innført Spotify. Så leder de med små marginer foran Japan som har 22,5% av markedsandelen med musikkforbrukere, i verden. De er dobbelt så få innbyggere som USA, men de har en helt annen verdisetting av musikk enn USA. De har nemelig 2 ganger så høyt forbruk per innbygger. Selv om de er 150 millioner større i statene. Norge har vel og merke mye høyere musikk forbruk i forhold til hvor mye som blir brukt. Men vi har teknologien. Altså Spotify!

Hvordan fungerer Japan?
Jeg tror utifra forutsetningene mine at Japan setter større pris på underholdning framfor Nordmenn. Men det er allikevel enda vanskeligere å komme inn i markedet deres som er fult av dritdårlig j-pop som er ansett som japansk populær musikk. Men når du først blir tatt imot, så har kommet deg inn i ett veldig kredibelt marked.
Men slikt jeg har lært i min undervisning så er Japanerene veldig glade i sterke melodier, karoke osv. Noe som igjen kan tyde på at de produserer veldig lite orginal musikk.

Norge kontra Japan
Vi har desverre for mye problemer med Spotify akkurat nå, selv om Anniken-kulturminister sier at tingene er så bra så bra. Så kan hun heller beklage seg for at de ikke har tatt tak i dette problemet godt nok enda. Og eventuelt gjøre noe med problemet istedenfor å la grassrotandelen ta støyten.
Dette utløser en annen kjøpseffekt enn det vi har i USA/Japan fordi vi er ett mindre land med høyere konkurranse. Ergo våres rettigheter blir bare skyvd tilsides. Det gjelder prising av album, vi får økt konkurranse i konsertmarkedet pga cd salget går ned. Det blir psykohøy konkrranse i radio stasjonene og ikke minst umulig å få seg en fornuftig platekontrakt hvor man kan tjene penger.


Hør også Duane Levi prate om musikklivet i Japan.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar